خواص و عوارض اسمارتیز | خوب یا بد؟

4tyb5un67mij68i78o9 خواص و عوارض اسمارتیز | خوب یا بد؟

خوردن اسمارتیز فواید و عوارض متفاوتی برای سلامتی دارد. البته، اگر در حد اعتدال مصرف شوند نه تنها عوارضی ندارند؛ بلکه ممکن است خواصی برای سلامتی فرد داشته باشند. شکلات از جمله مواد غذایی است که مطالب زیادی در مورد فواید و مضرات آن وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

در تهیه اسمارتیز از کاکائو استفاده می‌شود، برای همین خرید اسمارتیز و مصرف آن همراه با فواید و خواص متعدد است. مصرف اسمارتیز می‌تواند انرژی روزانه برای فرد را تأمین کند؛ بنابراین می‌توان در میان‌وعده‌ها به مقدار بسیار کم آن را میل کرد. شکلات‌های اسمارتیز فاقد گلوتن هستند و از کالری کمتری نسبت به دیگر شکلات‌ها برخوردارند.

 مهم‌ترین فواید مصرف اسمارتیز

  1. به حفظ تعادل خون کمک می‌کند.
  2. ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.
  3. هضم غذا را تسریع می‌بخشد.
  4. استرس و مشکلات عصبی را کاهش می‌دهد.
  5. برای تقویت حافظه بسیار مؤثر است.

با خوردن اسمارتیز هورمون‌هایی به نام سروتونین و آندروفین در بدن ترشح می‌شوند که در پی آن فرد احساس شادی می‌کند. علاوه بر آن دارای درصدی نئوبرومین و کافئین است که به تقویت اعصاب کمک می‌کند. کاکائو به کار برده شده در تهیه اسمارتیز دارای فلاونوئید است که از مهم‌ترین ترکیبات آنتی‌اکسیدان به شمار می‌رود. این آنتی‌اکسیدان در کاهش فشار خون و افزایش گردش خون تأثیر بسزایی دارد. در نتیجه افراد را از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان در امان نگه می‌دارد.

مصرف اسمارتیز چه فوایدی دارد

شاید جالب باشد که بدانید اسمارتیز می‌تواند تأثیر هر چند اندکی بر روی کاهش انواع بیماری‌ها داشته باشد. در هر اسمارتیز مقدار کمی از مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها یافت می‌شود که مصرف آن در حد اعتدال می‌تواند فواید زیر را به دنبال داشته باشد:

1.  فواید اسمارتیز در ضدافسردگی

در اسمارتیز مقادیری از منیزیم وجود دارد که دارای خاصیت آرامش‌بخش بوده و موجب انتقال تکانه‌های عصبی در مغز می‌شود. تئوبرومین نیز ماده دیگری است که در اسمارتیز به مقدار زیاد وجود دارد. این مواد در کنار یکدیگر باعث می‌شوند که فرد با خوردن اسمارتیز احساس شادی کند و از روحیه خوبی برخوردار باشد. از این رو می‌توان گفت اسمارتیز یک داروی ضدافسردگی طبیعی بوده و بهتر است که گاهی با مصرف آن به افزایش نشاط و بهتر کردن روحیه خود بپردازید.

بیشتر بخوانید:  برند های معروف لوازم آرایشی

2. فواید اسمارتیز در از بین رفتن چین و چروک

اسمارتیز یکی از مواد غذایی جوان‌کننده به شمار می‌رود. در کاکائو اسمارتیز فلاونوئیدهای فراوانی وجود دارند که در شادابی و سلامت پوست بسیار تأثیرگذار هستند. همچنین شکلات می‌تواند بدن را از پیری زودرس در امان نگه دارد و نقش مهمی در پویایی و جوانی بدن ایفا کند.

3. فواید اسمارتیز در بیماری‌های قلبی

از دیگر تأثیرات فلاونوئید شکلات اسمارتیز می‌توان به کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد. این ماده مغذی کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و از دیواره‌های رگ‌های خونی بدن محافظت می‌کند.

4. فواید اسمارتیز در کاهش فشار خون

نقش دیگر فلاونوئید اسمارتیز کاهش فشار خون بالا است. به همین منظور اسماتیز به ثبات فشار خون کمک کرده و از ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کند. بزرگسالان می‌توانند با مصرف مقدار کمی اسمارتیز به تثبیت فشار خون خود کمک کنند.

5.فواید اسمارتیز در لاغری و تناسب اندام

برخلاف این که اسمارتیز دارای چربی و کربوهیدرات است؛ ولی از ویتامین‌های بسیار قوی برخوردار بوده که در روند لاغری بسیار تأثیرگذار هستند. با مصرف چند عدد اسمارتیز می‌توانید کالری لازم را به دست آورده و با به وجود آمدن احساس سیری از پرخوری و رفتن به سراغ خوراکی‌های پرکالری خودداری ‌کنید.

عوارض مصرف اسمارتیز برای سلامتی

43tv4b5yu65nui68io خواص و عوارض اسمارتیز | خوب یا بد؟

اسمارتیز یکی از چندین ماده خوراکی لذیذ و پرمصرف است که در بین تمام رده‌های سنی محبوبیت فراوانی دارد. مصرف مداوم یا بیش از حد اسمارتیز می‌تواند عوارض خطرناکی برای سلامتی داشته باشد و زمینه ابتلا به بیماری‌های گوناگون را فراهم ‌کند. علاوه بر مواد پرخاصیتی که در تولید اسمارتیز به کار رفته؛ مانند شکلات شیری، شکر، چربی، لاکتوز و نمک ترکیبات مضری نیز در آن مورد استفاده قرار گرفته است که شامل لسیتین سویا، رنگ‌های مصنوعی، صمق عربی و شربت ذرت هستند. از عوارضی که بعد از وارد شدن این مواد به بدن به وجود می‌آیند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بخوانید:  حرفِ حساب در قاب تصویر

لسیتین سویا

زمینه ابتلا به ناباروری و سرطان را فراهم می‌کند چرا که این ترکیب از سویای تغییر ژنتیک یافته به دست آمده است. همچنین مصرف آن می‌تواند اختلالات رفتاری و مشکلات مغزی را در کودکان به وجود آورد.

رنگ‌های مصنوعی

بیماری‌هایی مانند تب یونجه، کهیر، تومورهای مغزی و کاهش بیش از حد فشار خون را به دنبال خواهد داشت. همچنین امروزه ثابت شده رنگ‌های مصنوعی از عوامل مهم در بیش‌فعالی کودکان به شمار می‌روند.

صمغ عربی

دارای خاصیت غیر قابل هضم بوده و سلامت دستگاه گوارش را به خطر می‌اندازد. مصرف صمغ عربی مشکلاتی مانند حالت تهوع، اسهال، نفخ و گاز روده را به وجود می‌آورد. از دیگر عوارض آن می‌توان به ایجاد آلرژی و حملات آسمی اشاره کرد.

شربت ذرت

این ماده دارای فلز سنگین جیوه است. بیماری‌هایی که با مصرف شربت ذرت به وجود می‌آیند شامل سرطان، دیابت، آرتریت و بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. جالب است بدانید که هر کدام از رنگ‌های مصنوعی اسمارتیز موجب ایجاد اختلالاتی می‌شوند که بسیار خطرناک هستند. برای مثال رنگ زرد زمینه‌ساز مشکلاتی مانند اسهال، تهوع، سردرد، بیش‌فعالی، آلرژی و آلرژی‌های پوستی است. همچنین رنگ قرمز حاوی یک ماده سرطان‌زا است که مشکلات دهان، دندان و کهیر را ایجاد می‌کند.

پرهیز از مصرف بیش ازحد اسمارتیز برای کودکان

در مصرف اسمارتیز توسط کودکان خود بسیار دقت کنید و اجازه ندهید که به صورت مداوم این شکلات‌های با رنگ مصنوعی را مورد مصرف قرار دهند. علاوه بر آن به سالمندان و زنان باردار پیشنهاد می‌شود که تا جای ممکن از مصرف اسمارتیز خودداری کنند. از دیگر نقاط قابل توجه در رابطه با مصرف اسمارتیز می‌توان به مراقبت دهان و دندان اشاره کرد. بلافاصله پس از خوردن اسمارتیز دندان‌ها را با مسواک شستشو دهید تا رنگ‌های مصنوعی آن با بزاق دهان ترکیب نشوند. در غیر این صورت اگر رنگ‌های اسمارتیز تا ساعات طولانی درون دهان بماند نشانه غیر مجاز بودن و کیفیت پایین محصول است.

بیشتر بخوانید:  نحوه استفاده از تونر آرایشی

نکات خرید اسمارتیز

نحوه خرید اسمارتیز از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت. به هیچ عنوان اسمارتیزهایی که به صورت کیلویی عرضه می‌شوند را خریداری نکنید. اسمارتیز‌های کیلویی که مخصوصاً به‌صورت روباز به فروش می‌رسند دارای برند مشخصی نیستند و نمی‌توان با میزان ترکیبات آن‌ها آشنا شد؛ بنابراین ممکن است مصرف آنها خطرات زیادی داشته باشد. همچنین اسمارتیز‌های خارجی که فاقد برچسب تأییدیه وزارت بهداشت ایران هستند برای خرید مناسب نبوده و مصرف آنها توصیه نمی‌شود.

اسمارتیزهای خارجی و کیلویی از مواد غیرمجاز و رنگ‌های بسیار مضر در ترکیباتشان استفاده کرده‌اند که معمولاً به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. علاوه بر آن ممکن است که مدت زیادی از تاریخ تولید آنها گذشته باشد یا ماندگاری بسیار کمی داشته باشند که این امر موجب مسمومیت در مصرف‌کنندگان می‌شود. در تهیه اسمارتیز‌های خارجی به دلیل طی کردن مسیر طولانی تا رسیدن به دست مصرف‌کننده از مواد نگهدارنده بسیار قوی استفاده شده و میزان خطرات و عوارض مصرف آن را بیش از پیش می‌کند.

خلاصه

در نتیجه برای تهیه این محصول از فروشگاه‌های معتبر که به عرضه اسمارتیزهای بسته‌بندی و دارای برچسب وزارت بهداشت می‌پردازند، خریداری کنید. حتماً به نام و نشان برند و ترکیبات به کار رفته و تاریخ مصرف روی بسته دقت کنید. شما میتوانید برای خرید اسمارتیز از طریق فروشگاه های اینترنتی طلوع پخش، دیجی کالا و ترب خرید نمایید.

مطلب پیشنهادی

گریس نسوز و معمولی چه تفاوتی با هم دارند؟

گریس نسوز و گریس معمولی در اصل در کارایی در دمای بالا با هم تفاوت …