گریس نسوز و معمولی چه تفاوتی با هم دارند؟

fve5g 46hj 6n7jk68kmn78k67j گریس نسوز و معمولی چه تفاوتی با هم دارند؟

گریس نسوز و گریس معمولی در اصل در کارایی در دمای بالا با هم تفاوت دارند، به عبارت دیگر، گریس نسوز در درجه حرارت‌های بسیار بالا و دستگاه‌هایی با شرایط عملیاتی بسیار گرم کار می‌کند، از خود مقاومت خاصی نشان می‌دهند و خطر تخریب و تغییرات آن را تهدید نمی‌کند. گریس معمولی و گریس نسوز در عوامل و ویژگی‌های مختلف مثل ترکیبات افزودنی و روغن‌های پایه، زمینه‌های کاربرد و کارایی که ارائه می‌دهند، با هم متفاوت هستند. در این مقاله پس از تعریف انواع گریس‌های نسوز و گریس معمولی، آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

 

گریس معمولی

گریس، یک ماده روان کننده غلیظ و روغنی است که از روغن مشتق شده از نفت یا روغن مصنوعی تشکیل شده است. گریس‌های نرمال معمولاً از یک صابون امولسیون شده از طریق روغن معدنی یا گیاهی تشکیل می‌شود. خصوصیت همه گریس‌های معمولی این است که ویسکوزیته اولیه آن‌ها بالا است.

 

گریس نسوز

استفاده از گریس‌های نسوز باعث می‌شود سیستم‌های عملیاتی بتوانند بدون افت کارایی در دستگاه‌هایی با دمای بسیار بالا کار کنند. این روان‌کننده‌ها در برابر حرارت مقاوم هستند و اصطکاک را کم می‌کنند، در برابر سایش در دماهای بسیار بالا از قطعات محافظت می‌کنند و تحت فشار بارهای ضربه‌ای سنگین دچار تخریب نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید:  تبدیل قطار جامانده از قرن نوزده به هتلی زیبا

با استفاده از گریس‌های مقاوم در برابر دمای بالا می‌توانید از قطعات سیستم خود محافظت کنید. بنابراین می‌توانید در هزینه‌های تعویض، تعمیر و نگهداری به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی می‌کند. گریس‌های نسوز به طور کلی بهینه‌ترین عملکرد را در شرایط بحرانی از خود ارائه می‌دهند.

 

مقایسه گریس معمولی و گریس نسوز

در واقع گریس یک روان‌کننده جامد یا نیمه جامد است که به عنوان عامل پراکنش مواد غلیظ‌کننده در یک روان‌کننده مایع درست می‌شود. همان‌طور که گفته شد، با استفاده از گریس نسوز می‌توانید عمر مفید قطعات ماشین را افزایش دهید. مواد تشکیل‌دهنده گریس نسوز، باعث افزایش کارایی و اثربخشی تجهیزات در ماشین‌ها می‌شوند: فرمولاسیون مقاومت در برابر حرارت در این نوع گریس‌ها، میزان خرابی و فرسودگی سیستم را کم می‌کند و عملکرد مفید آن را به حداکثر می‌رساند.

بیشتر بخوانید:  نان تست ، بوم‌نقاشی زن سرشناس ژاپنی!

از طرف دیگر، گریس‌های معمولی و استاندارد ممکن است خیلی زود در معرض دمای بالا (~ 240 درجه سانتی‌گراد) تخریب شود. برای پیشگیری از این مسئله باید از فناوری گریس مخصوص برای دماهای بسیار بالا استفاده شود.

گریس‌های نسوز به صورت ویژه برای روانکاری قطعاتی مانند: بلبرینگ‌های غلتکی که در شرایط سخت کار می‌کنند مناسب هستند؛ مثل بلبرینگ‌های آسیاب نورد.

 

مشخصات متفاوت گریس نسوز به نسبت گریس معمولی

با روانکاری به موقع قطعات سیستم در مناطق با درجه حرارت بالا و از طریق گریس نسوز، از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

  • محافظت قدرتمند در برابر سایش در دماهای بالا
  • عملکرد عالی سیستم در حرارت زیاد
  • افزایش طول عمر مفید و فواصل روانکاری
  • مقاومت در برابر آب و انواع مواد شیمیایی

 

ترکیبات و مواد تشکیل‌دهنده گریس نسوز

35vt4by6546ujn67i68i گریس نسوز و معمولی چه تفاوتی با هم دارند؟

افزودنی‌های پایه در گریس نسوز به صورتی با هم ترکیب می‌شوند که در برابر حرارت بالا نیز بتوانند مقاومت کنند و برخی از آن‌ها حتی قابلیت خود خاموش شدن دارند. ترکیبات این نوع گریس عبارت‌اند از:

  1. روغن پایه (معدنی، گیاهی، مصنوعی یا ترکیبی از آن‌ها)،
  2. حداقل یک ضخیم‌کننده پایه (سولفونات کلسیم یا یکی نوع صابون مبتنی بر لیتیوم)
  3. و آب که به عنوان اصلی‌ترین جز این ترکیب محسوب می‌شود؛ آب ماده‌ای است که برای تهیه ترکیب اصلی گریس نسوز استفاده می‌شود و روشی مناسب را برای روان کردن حرکت بلبرینگ‌ها، چرخ‌دنده‌ها، سطوح و اجزای روغن‌کاری شده ارائه می‌دهد. ترکیبات این نوع گریس، مقاومت مناسبی در برابر آتش‌سوزی از خود نشان می‌دهد.
بیشتر بخوانید:  زن چینی رکوردار بلندترین مژه جهان+تصاویر

اگر می‌خواهید چهار مورد از بهترین گریس‌های نسوز ایرانی  را بشناسید، وارد صفحه آن شوید.

4tgv54yb6hv65un6im78 گریس نسوز و معمولی چه تفاوتی با هم دارند؟

به طور کلی باید گفت که گریس‌های نسوز، در ترکیبات و افزودنی‌های پایه خود با گریس معمولی تفاوت دارند و در نتیجه زمینه کاربرد متفاوتی نیز خواهند داشت.

منبع:

Difference Between Regular Grease & Lithium Grease? | Bisley LLC (bisleyinternational.com)

مطلب پیشنهادی

بهترین نژاد های سگ برای هر فردی

انتخاب بهترین نژاد سگ برای هر فردی به میزان متغیرهای مختلفی بستگی دارد، از جمله …