نحوه محاسبه نفقه چگونه است؟

weotuy4b5609u49y4 300x169 نحوه محاسبه نفقه چگونه است؟

زمانی که میان دختر و پسری عقد نکاح جاری شود و با آغاز زندگی مشترک، زوج نسبت به حقوق و تکالیفی تعریف شده دارند که باید رعایت شود. یکی از حقوق زن بعد از ازدواج که باید از سوی مرد رعایت شود، امر پرداخت نفقه است و البته مرد، نفقه فرزندان را نیز بر عهده می‌گیرد.

نفقه یعنی تامین تمامی هزینه‌های لازم برای زندگی در عقد دائم و اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم، این گونه تعریف می‌شود که؛ زن به لباس، غذا و دیگر مسائلی در زندگی نیاز دارد که مرد وظیفه دارد آن‌ها را فراهم کند.

با توجه به پیچیدگی قوانین و مقررات مربوط به دعاوی خانواده و طلاق، بهتر است قبل از هر اقدام در طلاق توافقی از مشاوره و وکالت وکیل متخصص طلاق که به تمام قوانین طلاق تسلط و آگاهی کامل دارد، استفاده کنید. سوالات و مشکلات حقوقی خود در مورد نفقه، مهریه و طلاق توافقی را با بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران در گروه وکلای هوداد مطرح نمایید تا در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشد.

نفقه شامل چه مواردی می‌شود؟

نفقه شامل تمام مواردی است که یک زن برای ادامه حیات خود به آن نیاز دارد و این موارد شامل غذا، لباس، خانه، لوازم خانه، هزینه درمان و موارد دیگر می‌گردد.

یادآوری این نکته ضروری است که برخی امکانات مانند: لباس، متعلق به زن و او مالک آن لباس شناخته می‌شود. اما در مورد منزل و مسکن این گونه نیست، مرد باید یک خانه مناسب و در ‌شان مقام زن فراهم کند و در این مورد، نیاز نیست که خانه را به نام خانم بزند.

نحوه محاسبه نفقه

در مورد میزان نفقه باید گفت که عدد و رقم دقیقی نمی‌توان برای آن مشخص کرد. تعیین میزان نفقه بر حسب تامین نیاز‌های همسر در حد عرف بوده و محاسبه نفقه چگونگی تعیین آن برای یک زن، از سوی دادگاه مشخص خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  نان تست ، بوم‌نقاشی زن سرشناس ژاپنی!

دادگاه میزان نفقه را بر حسب عرف، شیوه و عادت‌های مردم یک منطقه، متناسب با وضع مالی همسر، ‌شان و مقام خانوادگی زن و نحوه زندگی پیش رو، از سوی کارشناس رسمی دادگستری مشخص می‌کند.

اگر زن یا مرد به این میزان تعیین شده از سوی دادگاه اعتراض داشته باشند، ظرف هفت روز کاری باید برای اعتراض اقدام کنند.

نحوه محاسبه نفقه زن در زمان عقد

عقد جاری شده میان زوج ممکن است دائم یا موقت باشد. اگر عقد موقت باشد، نمی‌توان از مرد تقاضای نفقه کرد؛ مگر آن که میان زوج برای نفقه یک توافقی صورت گرفته باشد.

در زمان عقد دائم زمانی زن می‌تواند تقاضای نفقه کند که رابطه زناشویی میان آن دو شکل گرفته باشد، در غیر این صورت به خانم نفقه تعلق نمی‌گیرد.

با این وجود اگر مرد از همسر خود درخواست تمکین کند و آماده برای زندگی مشترک باشد، ولی مرد و همسر او برای شروع زندگی اهمال کاری کند، زن می‌تواند برای دریافت نفقه به دادگاه مراجعه کند و نسبت به طرح شکایت علیه همسر خود برای نفقه اقدام نماید.

30tfki3gfj09ytug39ftm4oj 300x200 نحوه محاسبه نفقه چگونه است؟

نکات مهم در رابطه با نفقه

طولانی بودن و قانونی بودن روند محاسبه و دریافت نفقه، مستلزم حضور یک وکیل کاربلد و مسلط به قوانین بوده که مراجعه به وب سایت گروه وکلای هوداد، کار را برای شما راحت کرده و شما از طریق برقراری ارتباط با تیم، می‌توانید از مشاوره رایگان و خدمات حقوقی در پرونده خود بهره‌مند شوید. بنابراین در ادامه به چند نکته ضروری در ارتباط با نفقه می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:  ۱۲۰سالگی پارکینگ های طبقاتی به روایت تصویر

1) رابطه نفقه و تمکین

نفقه فقط مربوط به عقد دائم است. در عقد موقت در صورت توافق طرفین، مرد موظف به پرداخت آن می‌شود و زن در عقد دائم در صورت تمکین کردن از همسر، می‌تواند تقاضا نفقه کند.

تمکین در قانون به دو نوع تقسیم شده است؛ تمکین خاص که شامل روابط زناشویی بوده و تمکین عام که شامل اطاعت در امور زندگی است. اگر مردی ادعا کند که همسرش از او تمکین نمی‌کند، می‌تواند از دادگاه نامه عدم پرداخت نفقه را دریافت و حتی مجددا ازدواج کند.

2) عدم پراخت نفقه و حکم جلب مرد

در صورتی که زن در مورد نفقه به دادگاه شکایت کند و دادگاه متناسب با شرایط زن، مرد و جامعه؛ میزانی برای نفقه تعیین کند و همسر آن را پرداخت نکند، مجددا می‌تواند به دادگاه شکایت برده و حکم جلب مرد را بگیرد، حتی او را به دلیل عدم پرداخت نفقه به زندان بیاندازد.

نیاز به یک وکیل با تجربه در این پرونده‌ها ضروری بوده که به دلیل امکان عدم پرداخت نفقه و نیاز به دریافت حکم جلب؛ آشنایی با قوانین جهت تسریع روند کاری ضروری می‌باشد، بنابراین دریافت مشاوره رایگان و انتخاب وکیل با سابقه‌ای درخشان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

3) حق طلاق زن و عدم پرداخت نفقه

همان گونه که بیان شد، پرداخت نفقه بر مرد لازم است. در صورتی که مرد توان پرداخت ندارد یا از پرداخت نفقه خودداری می‌کند، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق دهد. قاضی نیز با در نظر گرفتن شرایط؛ می‌تواند حتی حکم طلاق را صادر کند.

4) پرداخت نفقه در زمان فوت

ماده قانونی ۱۳۸۱ اصلاح گردید و بر اساس آن در صورت فوت شوهر، نفقه زن را کسانی که متقبل شده‌اند، باید به طور کامل پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) آیین ملی و مذهبی گل غلتان

5) پرداخت نفقه در صورت صغیر بودن مرد

هنگامی که مرد صغیر باشد، پرداخت نفقه زن بر عهده پدر مرد خواهد بود. حتی اگر پدر فوت شده باشد، باید پدربزرگ این امر را بر عهده بگیرد. باز در صورت نداشتن ولی قانونی، ابتدا برای مرد یک ولی انتخاب و بعد امر پرداخت نفقه به او واگذار خواهد شد.

6) مفقود بودن زوج و نفقه

زن به دادگاه مراجعه می‌کند و ادعای مفقود بودن همسر خود را ثابت می‌کند، در ادامه دادگاه اجازه پرداخت نفقه از اموال او را به همسر می‌دهد.

 

مزایای برخورداری از وکیل مجرب در زمان تقاضای نفقه

طرح شکایت به دادگاه برای دریافت نفقه، یک پروسه طولانی و پیچیده محسوب می‌شود، از این رو در چنین زمانی داشتن یک وکیل مطمئن و مجرب، امری ضروری است.

یک وکیل می‌تواند در صورت عدم پرداخت نفقه از سوی مرد، برای او حکم جلب بگیرد. حتی با اثبات عدم پرداخت نفقه از سوی زوج، حکم طلاق موکل خود را از دادگاه بگیرد.

اگر در پروسه دریافت نفقه، زن یک وکیل داشته باشد؛ نیاز به حضور مستمر او در دادگاه نیست. وکیل او تمامی کار‌های قانونی را انجام می‌دهد و با وجود وکیل، روند دریافت نفقه از مرد ساده‌تر و سریع‌تر پیش خواهد رفت.

در گروه وکلای هوداد با بهره‌گیری از وکلای پایه یک در زمینه طلاق و دریافت نفقه، شما را راهنمایی خواهند کرد و از طریق مراجعه به وب سایت می‌توانید از مراحل لازم جهت ارتباط با وکلا مطلع شوید و میزان پرونده‌های موفق گروه وکلای هوداد را که تعداد آن در حال افزایش است، مشاهده نمایید.

مطلب پیشنهادی

بهترین نژاد های سگ برای هر فردی

انتخاب بهترین نژاد سگ برای هر فردی به میزان متغیرهای مختلفی بستگی دارد، از جمله …