دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

air conditioner odor 1 دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی بد کولر آبی

چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟

به وجود آمدن بوی کولر آبی می تواند علل خیلی زیادی داشته باشد، پس در ابتدا باید از دلیل بوی نامطلوب کولر آگاه شوید و بعد از آن برای برطرف کردن بوی بد کولر مبادرت کنید.

دلیل بوی نامطبوع کولر آبی

اصلی ترین نکته برای برطرف کرن بوی بد کولر آبی شناختن علت و ریشه اصلی ایجاد بوی بد کولر می باشد.

متاسفانه تنها توصیه کارشناسان تاسیسات ناشی به مشتریان آنها عوض کردن پوشال کولر آبی و یا انجام یک سرویس دوران‌ای کولر آبی می باشد.

حتی بعضی از این کارشناسان بدون اینکه خودشان هم علت این مشکل را بدانند یک هزینه ترمیم کولر آبی روی دست مشتری می‌گذارند و باز هم مشکل برطرف نمی‌شود.

البته این نکته را هم نباید از یاد ببریم که عللی که سبب به وجود آمدن بوی بد در کولر آبی می‌شوند خیلی زیاد هستند و چنانچه ما به نکته‌ای اشاره نمی‌کنیم علت این نیست که این مسئله نمی‌تواند علت بوی کولر باشد.

air conditioner odor 2 دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

دلایل بوی بد کولر آبی

در زیر به بعضی از علل ایجاد بوی بد کولر آبی اشاره خواهیم کرد.

ویران‌شدن پوشال کولر آبی

بیشتر بوی بد کولر آبی به علت عوض‌کردن نکردن پوشال کولر در بازدیدهای دوران‌ای کولر آبی می باشد. به یاد داشته باشید که کولر آبی برای تامین نم لازم از نم پوشال‌ها استفاده می‌کند. پوشال‌ها ولی مکان خیلی مناسبی نیز برای رشد میکروب و ویروس و انواع باکتری‌ها هستند.

جمع شدن باکتری و ویروس در مکان های مرطوب بیشتر می باشد و پوشال جای منزل این باکتری‌ها می‌شود.

نکته بد ماجرا اینجاست که متاسفانه نه تنها بوی بد آن سبب آسیب و آزردن می‌شود بلکه عوض نکردن پوشال‌ها در روزگار ها سرویس کولر آبی سبب می‌شود این باکتری‌ها و ویروس‌ها داخل فضای منزل هم بشوند و سبب انواع بیماری‌های ویروسی و آلرژی‌ها بشوند.

بیشتر بخوانید:  9 کار برای بالا بردن عمر ماشین لباسشویی

معمولا تنها راه برطرف کردن بو در این نوع شرایط عوض کردن پوشال‌ها می باشد. نکته‌ای که در این زمانها نباید از یاد ببرید این می باشد که هنگامی که پوشال بو بگیرید اغلب به محیط اطراف خود هم این بو را منتقل میکند.

پس چنانچه در روزگار بو گرفتن پوشال‌ها اقدام به عوض کردن آنها کردید قطعا با محلول سرکه و آب و یا کمی جوهر نمک رقیق شده همه دریچه‌ها و پیرامون کولر را نیز باید بشویید.

نجس شدن آب درون مخزن

یکی از دلایل به وجود آمدن بوی بد کولر نجس شدن آب درون مخزن آن می باشد. چنانچه جنس مخزن کیفیت مناسبی نداشته و یا مخزن در معرض نور خورشید قرار گیرد، آب درون منبع خراب خواهد شد. با اینکه چنانچه در منبع استوار نباشد امکان دارد چیزی داخل آب بیفتد و آب را نجس کند.

جای نصب کولر آبی مناسب نیست

چنانچه به تازگی کار نصب کولر آبی را انجام داده‌اید و یا اخیرا تغییراتی در مکان نصب کولر انجام داده اید و یا امکان دارد به علل دیگر در جریان هوا و یا محیط تازه‌ای قرار گرفته می باشد این مسئله را باید بدانید که تامین هوای کولر آبی از محیط پیرامون می باشد.

بعضی وقتها خود کولر آبی بوی خاصی نمی‌دهد اما هوای اطراف نجس می باشد که داخل کولر می‌شود و بو را داخل فضای منزل می‌کند.

به طور مانند امکان دارد لوله هواکش دست‌شویی، هود آشپزخانه و یا هواکش سرویس بهداشتی دست‌شویی همسایه در اطراف یکی از دریچه‌های کولر قرار گرفته باشد.

این مسئله سبب می‌شود که بوی هوا به راحتی به وسیله کولر مکش و داخل اتاق و محیط منزل شود.

بیشتر بخوانید:  نحوه تمیز کردن کاناپه کثیف و دست دوم

برای برطرف کردن این مشکل باید یا محیط نصب کولر آبی را عوض‌کردن کنید، یا مسیر هواکش را بالاتر ببرید و یا از هر روش دیگری مثل استفاده از یک فن برای تهویه هوای محیط استفاده کنید تا بوی محیط از بین برود.

air conditioner odor 3 دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی نامطبوع کولر آبی

آب سینی بو گرفته می باشد

بعضی اوقات نیز به علت نابسامانی پمپ آب و یا هر علت دیگری عوض‌کردن آب به خوبی در سینی کولر انجام نمی‌شود و همین مسئله سبب شده تا کولر بو بگیرید.

برای برطرف کردن این مشکل اولین و مهم‌ترین کار این می باشد که بدانید چرا آب کولر عوض نمی‌شود و بو گرفته می باشد. البته چنانچه در سرویس کولر آبی خودتان آب را عوض کرده باشید.

نیم سوز شدن پمپ آب

زمانی که که یکی از قطعات کولر آبی نیم سوز شود؛ بوی زیاد بدی در کانال کولر می پیچد و بعضی وقتها می توانید پمپ آب کولر را ترمیم کنید ولی خیلی وقتها نیاز به عوض کردن دارد.

نامناسب بودن روغن برای سرویس کولر

برای سرویس دوران‌ای باید قطعات کولر را روغن‌کاری کنید. شیوه روغن کاری کولر آبی و پمپ آب کولر به تکان روان قطعات الکتریکی و مکانیکی کمک می‌کند. ولی در انتخاب روغن باید توجه کنید. در صورت استفاده از روغن‌های نامرغوب، یکی از علل بوی بد را خودتان به وجود آورده اید. بنابراین روزگار خریدن روغن به کیفیت آن تمرکزفکر کنید.

اگر با روشن شدن کولر، موتور آن داغ شود و بوی بدی احساس می کنید، باید روغنی که به قطعات تزریق کرده‌اید را پاکیزه کنید تا بوی بد از بین رود.

بیشتر بخوانید:  روش فریز کردن مواد غذایی

کولر را با آب و خوشبوکننده پر کنید

کولرهای آبی باید روزگار کار کردن مرطوب باشند، بنابراین قدری آب پاکیزه و تازه به کولر افزایش کنید. در وضعیت ایده‌آل، برای پیشگیری از هر بوی نامطبوعی که امکان دارد با گذشت روزگار به‌وجود بیاید، باید چند قطره روغن درخت چای به آب افزایش کنید؛ چنین کاری به کمتر شدن تجمع باکتری‌ها و بوهای نامطبوع و پیشگیری از رشد کپک‌ها کمک می‌کند. همینطور می‌توانید از چند قطره روغن اسطوخودوس و آبلیمو استفاده کنید. می‌توانید از بوگیرهای تجاری یا روغن‌های معطر دیگری که در بازار وجود دارند هم در کولر آبی خود استفاده کنید.

air conditioner odor 4 دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

رفع کامل بوی بد کولر آبی

در آخر هر تابستان، مخزن کولر را کاملا خالی کنید

برای پاکیزه کردن آلودگی‌ها، گردوغبار و رسوبات معدنی در منبع کولر، از یک فرچه استوار استفاده کنید.

برای مراقبت از کولر در مقابل گردوخاک و آلودگی، آن را در طول زمستان پوشیده نگه دارید.

یا از دردسر پیشگیری کرده و با کمک گرفتن از یک متخصص، کولر خود را برای زمستان آماده کنید.

بدنه کولر آبی و تیغه‌های فن را پاکیزه کنید

بعد از مدت طولانی، فن می‌تواند سرعت و روانی تکان خود را ازدست بدهد. بنابراین تمرکزفکر به وضعیت فن کولر آبی هم از اهیمت بسیاری بهره‌مند می باشد. با این‌حال، هنگام پاکیزه کردن فن، باید از یک حوله مرطوب برای پاکیزه کردن تیغه‌ها استفاده کرده و از شستشوی مستقیم با آب پرهیز کنید. تیغه‌های فن کولر باید دست‌کم ماهی یک بار پاکیزه شوند.

کولر را در زمستان بپوشانید

برای پیشگیری از ورود گرد و گردوخاک به درون کولر، آن را در زمستان بپوشانید و به راحتی از ورود گرد و گردوخاک و آلودگی در زمستان پیشگیری کنید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

راهنمای تمیز کردن چرم

راهنمای تمیز کردن چرم نکات مهم برای تمیز کردن چرم لوازم چرمی گرانقیمت هستند و …