قلمرو مرکزی استرالیا

trfo3m5t4n984oyit54jm 300x254 قلمرو مرکزی استرالیا

موقعیت جغرافیایی قلمروی مرکزی استرالیا

وقتی‌که حرف از معرفی ایالت‌های استرالیا به میان می‌آید، تصور ما ایالت‌هایی پهناور و بزرگ هستند که بعضاً از خیلی کشورها نیز بزرگ‌تر هستند. این حرف شاید در مورد ایالت‌های دیگر استرالیا صادق باشد، اما قلمرو مرکزی استرالیا یا همان قلمرو پایتخت استرالیا کوچک‌ترین ایالت در بین ایالت‌های استرالیا به‌حساب می‌رود.

برعکس دیگر ایالت‌های استرالیا که بعضاً تا بیش از دو میلیون کیلومترمربع مساحت دارند، مساحت قلمرو مرکزی استرالیا فقط 2358 کیلومترمربع است و منطقه‌ای کوچک در دل ایالت نیو ساث ولز است.

این قلمرو از قلمروی خودگردان دیگر یعنی قلمروی شمالی استرالیا کوچک‌تر بوده و تنها شهر مهم آن و پرجمعیت‌ترین شهر آن کانبرا پایتخت استرالیا است. قلمرو مرکزی استرالیا به‌جز شهر کانبرا، چند شهرک دیگر ازجمله هال و ساروا را در دل خود جای‌داده است که البته دارای جمعیت‌های خیلی کمی هستند.

آب‌وهوای قلمروی مرکزی استرالیا

آب‌وهوا یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای برگزیدن مقصد مهاجرتی شمرده می‌شود. در این عرصه می‌توان گفت که قلمروی مرکزی استرالیا دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است و آب‌وهوای تقریباً خشکی دارد.

همان‌طور که می‌دانید، فصول نیم‌کره جنوبی برخلاف نیم‌کره شمالی هستند و زمانی که در نیم‌کره شمالی تابستان است، اهالی نیم‌کره جنوبی مانند استرالیا در فصل زمستان به سر می‌برند. در این صورت، گرم‌ترین ماه‌های سال در قلمرو مرکزی استرالیا ماه ژانویه تا مارس است و ماه جولای نیز سردترین ماه در این منطقه به‌حساب می‌رود. همچنین بیشترین بارش در این قلمرو، در ماه اکتبر صورت می‌پذیرد و کمترین میزان بارندگی نیز در ماه ژوئن ثبت‌شده است.

به خاطر وجود کوه‌های بسیاری در اطراف شهر کانبرا، این شهر دارای بارش باران بسیاری نیست و همچنین بیشتر در نواحی مرتفع قلمرو مرکزی استرالیا ما شاهد بارش برف هستیم.

بیشتر بخوانید:  بوهول جزیره ای با ساحل سفید و تپه های شکلاتی

r3oft4mgyoi46u9yo4k5y 300x169 قلمرو مرکزی استرالیا

قلمرواسترالیای شمالی

موقعیت جغرافیایی قلمروی شمالی استرالیا

همان‌طور که از اسم این منطقه معلوم است، قلمروی شمالی (Northern Territory) استرالیا در شمال و مرکز این کشور قرار دارد. این قلمرو در غرب با استرالیای غربی، در جنوب با استرالیای جنوبی، در شرق با کوئینزلند و در شمال با دریای تیمور، دریای اورفورا و خلیج کارینتاریا همسایه است. مساحت قلمروی شمالی استرالیا به بیشتر 1,349,129 کیلومترمربع می‌رسد و سومین بخش بزرگ فدرال استرالیا است.

بخش شمالی سرزمین عمدتاً دشت‌های گرمسیری است که از چندین منطقه بومی متمایز تشکیل‌شده استبخش جنوبی سرزمین پوشیده از بیابان‌ها و مناطق بوته زاری است، ازجمله صحرای بزرگ سندی – تانامی و صحرای سیمپسون. در بخش شمالی سرزمین، پارک ملی ککدو قرار دارد که دارای تالاب‌های پهناور و حیات‌وحش بومی است. در شمال آن دریای آرافورا قرار دارد و در شرق آن آرنهم لند مستقر شده است. یک مجموعه پهناور از سیستم‌های رودخانه‌ای در سرزمین شمالی وجود دارد. این رودخانه‌ها عبارت‌اند از: رودخانه‌های آلیگاتور، رودخانه دالی، رودخانه فینکه، رودخانه مک آرتور، رود روپر، رود تاد و رودخانه ویکتوریا.

حکومت و دولت محلی متفاوت در قلمروی شمالی

قلمرو شمالی فقط ناحیه ای است که به‌عنوان ایالت شناخته‌نشده و حقوق یک ایالت کامل را ندارد. مجلس قلمرو شمالی یکی از سه مجلس مقننه در کشور استرالیا است. مجلس قانون‌گذاری به‌عنوان مجلس قلمرو شمالی فعالیت می‌کند. اعضای آن برای دوره‌های چهارساله انتخاب می‌شوند. سرزمین شمالی به ۱۷ منطقه محلی تقسیم می‌شود که شامل ۱۱ ناحیه و ۵ منطقه شهرداری است. شوراهای ناحیه‌ها و شهرها وظایفی را که مجلس قلمرو شمالی به آن‌ها تفویض می‌کند، مانند زیرساخت‌های جاده و مدیریت پسماند را بر عهده‌دارند. درآمد شوراها بیشتر از مالیات بر املاک و کمک‌های مالی دولت تأمین می‌شود. مالک حدوداً 49% از اراضی قلمروی شمالی، بومیان منطقه هستند. دو حزب سیاسی غالب در سرزمین شمالی، حزب محافظه‌کار لیبرال کشور و حزب سوسیال‌دمکرات کارگران استرالیا هستند.

بیشتر بخوانید:  معرفی موزه گوگنهایم بیلبائو معروفترین موزه جهان

زبان و دین مردم قلمروی شمالی

تقریباً 58% مردم قلمروی شمالی در خانه‌های خود به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. دیگر زبان‌های معمولی که در خانه صحبت می‌شوند حاوی کریول، یونانی و تاگالوک هستند. بین از 100 زبان و گویش محلی در قلمروی شمالی وجود دارد. بهتر است که بدانید که تقریباً 30% از مردم در قلمروی شمالی بی‌دین هستند. تقریباً 34% از مردم مسیحی و غالباً کاتولیک هستند. آیین بودا بزرگ‌ترین دین غیر مسیحی سرزمین است و پس از آن هندو می‌باشد که سریع‌ترین رشد درصد جمعیت مذهب در این قلمرو را دارد. تقریباً یک درصد از مردم هم دین بومیان استرالیایی را دارند.

تاسمانیای استرالیا

edf4tj9h8y45uyjop45 300x214 قلمرو مرکزی استرالیا

تاسمانی در کجا واقع شده است؟

پیش از همه بهتر است با موقعیت جغرافیایی تاسمانیا آشنا بشویم و ببینیم این جزیره در کجای استرالیا مستقر شده است. تاسمانیا در ۲۴۰ کیلومتری جنوب استرالیا قرار دارد. این ایالت توسط اقیانوس هند و آرام در بر گرفته‌شده است. تنگه بأس باعث شده تاسمانی از سرزمین اصلی استرالیا جدا شود. بهتر است بدانید که تاسمانیا اصلاً مرز مشترکی با ایالات دیگر استرالیا ندارد. مساحت کل این ایالت ۹۰٬۷۵۸ کیلومترمربع است. پایتخت این جزیره هوبارت (Hobart) و بزرگترین شهرهای آن؛ هوبارت، لانسستون (Launceston)، داونپورت (Davenport) و برنی (Burnie) هستند.

تاسمانی استرالیا؛ تاریخچه ایالت

مثل دیگر بخش های استرالیا، تاریخ ایالت تاسمانیا استرالیا با بومیان استرالیا گره خورده است. به باور تاریخ شناسان اولین انسان‌های اولیه تقریباً 60 هزار سال قبل وارد این منطقه شده بودند.

سؤالی که مشخص است این است که چطور انسان‌های اولیه وارد این ناحیه شده‌اند. طی بخش عمده‌ای از صد هزار سال گذشته تاسمانی به خاک اصلی استرالیا چسبیده بود، به همین دلیل احتمالاً پس از رسیدن انسان‌ها به استرالیا دیری نگذشته است که آدمیان به تاسمانی نیز رسیده‌اند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با طبیعت زیبا و سوغات روستای برغان

تاریخ جدید ایالت تاسمانیا استرالیا نیز از سال 1642 میلادی شروع می‌شود جایی که اولین کاوشگران اروپایی این ناحیه را کشف کردند.

تاسمانیا استرالیا؛ جمعیت ایالت

بر طبق آخرین سرشماری انجام‌شده، جمعیت ایالت تاسمانیای استرالیا، تقریباً 540 هزار نفر است. نکته قابل‌توجه در مورد جمعیت این ایالت این است که بیشتر ساکنین ایالت را استرالیایی‌ها تشکیل می‌دهند. درواقع برعکس دیگر ایالت‌های استرالیا که درصد بسیاری از جمعیت ساکن را مهاجران تشکیل می‌دهند، عمده جمعیت ایالت تاسمانیا از استرالیایی‌ها تشکیل‌شده است و تعداد کمتری از مهاجرین در این ایالت زندگی می‌کنند.

آب‌وهوای ایالت تاسمانیا استرالیا

خب حالا که با موقعیت جغرافیایی تاسمانی آشنا شدید، بهتر است نگاهی هم به وضعیت آب‌وهوایی این منطقه داشته باشیم. آب‌وهوا یکی از مهم‌ترین بخش های انتخاب یک کشور برای سفر، مهاجرت و زندگی است. پس بهتر است قبل از تصمیم‌گیری، خوب چشم و گوشمان را باز کنیم و درباره وضعیت آب‌وهوایی آن منطقه شناخت کافی کسب کنیم.

کلام آخر

خب داستان ایالت تاسمانی هم مشاهده کردیم. ما در این صفحه تلاش کردیم بعضی از اطلاعات لازم درباره این ایالت را در اختیار شما قرار بدهیم. اگر فکر می‌کنید هنوز درباره تاسمانیا، شرایط سرمایه‌گذاری در این ایالت یا مباحث کلی دیگر مثل، اقامت دائم استرالیا، مهاجرت به استرالیا یا زندگی در استرالیا سؤالی دارید، می‌توانید با شرکت مهاجرتی اسمارت اپلای در تماس باشید.

برای برقراری ارتباط کافی است وارد سایت شده و فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل کنید. کارشناسان مجموعه با ارزیابی اطلاعات مندرج در فرم، در اسرع وقت با شما در تماس خواهند بود.

مطلب پیشنهادی

آشنایی با طبیعت زیبا و سوغات روستای برغان

روستای برغان کجاست معرفی روستای برغان روستای برغان یکی از زیباترین مقاصد گردشگری طبیعت برای تهران …