روش های نگهداری سیب

 %name روش های نگهداری سیب

روش نگهداری سیب برای زمستان

پاییز فصل برداشت سیب میباشد و بهترین زمانه برای لذت بردن از این میوه پاییزی. برای تازه نگه داشتن سیب از زمانه خرید میوه تا نگهداری آن در منزل مواردی هست که باید رعایت کرد.

روش نگهداری سیب درختی در منزل 

قبل از خریدن میوه به رسیده بودن آن توجه کنید

سیب حتی بعد از چیده شدن هم می رسد. به خصوص زمانی که در دمای اتاق نگهداری می شود. اگر می خواهید این میوه سن زیادی داشته باشد هنگام خرید تمرکزفکر کنید که زیاد رسیده نباشد. پس کمی باید سفت تر باشد و روی آن هیچ لکه ای دیده نشود.

سیب های سفت را از سیب های نرم سوا کنید.

میوه ها و سبزیجات را کنار هم نگذارید

وقتی سیب ها می رسند از خود گاز اتیلن تولید می کنند که سبب می شود میوه های اطرافش هم بیشتر رسیده شوند. سعی کنید میوه هایی که گاز اتیلن تولید می کنند از سبزیجاتی که به این گاز احساساتی هستند دور نگه دارید. مثل کلم بروکلی و گل کلم.

%name روش های نگهداری سیب

وقتی سیب ها می رسند از خود گاز اتیلن تولید می کنند که سبب نابسامانی سبزیجات می شود

سیب ها در یخچال بیشتر می مشابه

نگهداری سیب در جای خنک و تاریک آن ها را ترد و تازه نگه می دارد. بهترین جا برای نگهداری سیب ها در کشوهای خشک یخچال و در پلاستیک های جداگانه میباشد. گه گاهی هم یک حوله نمدار روی آن ها قرار دهید تا رطوبتشان را از دست ندهند.

%name روش های نگهداری سیب

نگهداری سیب در جای خنک و تاریک آن ها را ترد و تازه نگه می دارد

تازه نگه داشتن سیب در یخچال

سیب درختی یکی از میوه هایی میباشد که می تواند به مدت طولانی داخل یخچال تازه بماند. البته با رعایت این نکته که سیب ها باید با دوری از هم قرار داده شوند و به هم برخورد نکنند. برای این کار می توانید سیب ها را با روزنامه بپیچید.

از آب لیمو برای پیشگیری از سیاه شدن سیب ها استفاده کنید

وقتی سیب را نصف کنید زود سیاه می شود. زیرا اکسیژن به بافت های گیاه راه پیدا می کند و سبب می شود میوه از خود آنزیم هایی تولید کند که منجر به اکسید شدن میوه شود. اگر می خواهید از سیاه شدن سیب پیشگیری کنید کمی روی آن آب لیمو بزنید تا میوه دیرتر تحول رنگ بدهد.

بیشتر بخوانید:  روش خشک کردن گردو و بادام + نکات مهم در هنگام پوست کندن گردو و بادام

%name روش های نگهداری سیب

اگر می خواهید از سیاه شدن سیب برش خرده پیشگیری کنید کمی روی آن آب لیمو بزنید

سیب های درختی را در جای خشک  و خنک و به دور از نور خورشید نگهداری کنید.

انواع میوه ها را سوا از هم نگهداری کنید. برخی میوه ها از خود گازی به نام اتیلون رها می کنند که سبب زودتر آمدن میوه های دیگر می شود و در عاقبت زودتر تبهکار می شوند.

بهتر میباشد سیب یا هر میوه دیگری را سوا از هم قرار بدهید.

روش نگهداری سیب برای مدت طولانی در منزل :

جعبه و تراشه چوب همچنین می تواند گزینه ذخیره سازی میوه باشد. تراشه ها باید از چوب سخت باشد. اگر هیچ کدام از آنها وجود نداشته باشد، پوست پیاز، برگ های خشخاش خشک و حتی خزه خواهد شد. هر لایه میوه در جعبه باید پودر شود و میوه ها برای مدت طولانی خراب نخواهند شد.

%name روش های نگهداری سیب

روش نگهداری سیب برای مدت طولانی در منزل

روش نگهداری سیب درختی در پلی اتیلن

این روش خود را از بهترین حالت تغییرناپذیر کرده میباشد. پلی اتیلن اجازه می دهد که محصول به حفظ قند و طعم و مزه خود را دیگر به دلیل تبادل گاز آرام تر. معمولا کیسه های پلاستیکی برای چنین ذخیره سازی استفاده می شود. آنها بیش از 4 کیلوگرم سیب ندارند. سپس آنها سوراخ می کنند تا میوه ها تازه هوای تازه ای نکنند و پوسیدگی نداشته باشند. شرایط دما در محدوده -1 تا +4 درجه سلسیوس حفظ می شود.

برای آسودگی، شما می توانید از پالت یا کارتن قطور استفاده کنید. سیب ها در آنجا قرار می گیرند و همه چیز در یک کیسه پلاستیکی قرار می گیرد.

%name روش های نگهداری سیب

معمولا کیسه های پلاستیکی برای نگهداری سیب درختی مفید میباشد

نگهداری قطعه های سیب درختی در آب شور

سیب های بریده شده یک غذای مناسب به عنوان میان وعده یا سالاد هستند، اما لکه های قهوه ای جذاب نیستند؛ برش های باقی مانده را در یک کاسه آب نمکی سرد، برای پیشگیری از اکسیداسیون قرار دهید (اما نه بیشتر از ½ قاشق چای خوری نمک به ازای هر لیتر آب، در غیر این صورت طعم میوه تحول می کند). بعد از پنج لحظه، برش های خود را خشک کرده و در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و آن را در یخچال ذخیره کنید.

بیشتر بخوانید:  انواع دوخت چرم و آموزش آن ها

برای داشتن سیب در اواخر فصل بهار و اوایل فصل تابستان آن ها را به صورت خشک استفاده کنید حتی می توانید از آن ها برای دمنوش هم استفاده کنید.

روش نگهداری سیب درختی در انبار :

برای اینکه میوه در فصل سرد با کیفیت بالا و خوشمزه باقی بماند، انواع زمستان مورد نیاز میباشد. آنها از چهار تا هفت ماه در دمای 0 درجه سانتیگراد نگهداری می شوند (اتحاد می تواند از 4 تا 4 درجه سانتیگراد باشد). انواع پاییز طعم و مزه خود را حفظ می کنند در زمانی که به مدت دو ماه در 0 درجه سانتیگراد نگهداری می شود.

میوه ای که دارای نقاط لک و یا یک سطح صدمه دیده میباشد نباید برای ذخیره سازی استفاده شود. این به خاطر این واقعیت میباشد که سریعتر می شود. شما می توانید آنها را خشک کنید و در زمستان یک کمپوت خوشمزه دریافت کنید.

بازرسی و حذف سیب های خراب شده.

قرنطینه – میوه ها در جای خنک، در هر ظروف قرار دارند. دو تا سه هفته طول می کشد.

پس از قرنطینه، نقص در میوه های “خوب” ممکن میباشد آشکار شود.

بسته بندی سیب برای ذخیره سازی.

%name روش های نگهداری سیب

شرایط نگهداری سیب درختی در انبار

موقعیت نگهداری از سیب:

انبار، اتاق انبار و حتی یک بالکن مناسب برای ذخیره سازی. نکته اصلی این میباشد که درجه حرارت مطلوب را حفظ کنید تا محصول پنهان نشود یا برخلاف. انتخاب موقعیت نیز به مقدار برداشت بستگی دارد. اگر مقدار درست از میوه در صدها کیلوگرم داشته باشید، با یک انبار جداگانه امکان پذیر میباشد.

اما برای زمستان، آن را خوب گرم کنید و کاسه را با سیب بر روی پالت بگذارید تا میوه ها در پایین نمانند.

دمای مناسب برای “نگهداری سیب” در انبار:

در دماهای بالا، میوه ها مقدار زیادی از اتیلن را منتشر می کنند. این به این واقعیت منجر خواهد شد که آنها پیش از زمانه رو به زوال خواهند بود. بنابراین، درجه حرارت تا +4 درجه سانتیگراد بهینه خواهد بود. اما سرد نیز تاثیر مضر دارد. دست‌کم دمای ذخیره سازی – 1 درجه سانتیگراد نم باید بالا باشد. نم نسبی 85-95٪ میباشد.

بیشتر بخوانید:  روش های از بین بردن حشرات برنج و حبوبات و غلات

%name روش های نگهداری سیب

طریقه نگهداری سیب درختی

انواع انبارهای نگهداری سیب (سردخانه ها)

انبارهایی که برای نگهداری سیب بکار گرفته می شوند، می توان به سه گروه به شرح زیر تقسیم کرد:

۱- انبارداری و نگهداری سیب به روش سنتی روستایی

این انبارها مناسب مناطق سردسیر با زمستان های سرد هستند، زیرا محیط انبار بدون کمک گرفتن از ماشین آلات سردکننده باید سرد نگه داشته شود.

این قبیل انبارها بیشتر در مناطق روستایی و باغ های خصوصی در ممالک کمتر پیشرفته وجود دارند، حتی در بعضی از مناطق دور افتاده اروپا و آمریکا از این نوع سردخانه ها با مختصر اصلاحاتی بهره برداری می شود.

۲_ انبارداری و نگهداری سیب در سردخانه های مدرن

این سردخانه ها به انبارهایی اطلاق می شود که مجهز به دستگاه ها و ماشین آلات مدرن سرد کننده هوای درون انبار می باشد.

این قبیل انبارها لزومی ندارند که قطعا در مناطق سردسیر ساخته شوند، زیرا دستگاه های خنک کننده قادر خواهند بود هوای درون انبار را در هر میزان و درجه ای که لازم باشد نگهدارد.

۳_ انبارداری و نگهداری سیب در انبارهای مجهز به سیستم کنترل

سردخانه هایی که علاوه بر کنترل دمای داخل انبار و پایین آوردن آن در حد مطلوب، میزان گازهای فضایی درون انبار را نیز تنظیم می کنند، این گازها که حاصل نفس کشیدن میوه ها در طول نگهداری در انبار می باشند عبارتند از: گاز دی اکسید کربن CO2، گاز اتیلن و البته اکسیژن و ازت (هوا) که به نسبت مشخصی از هر کدام برای هر نوع میوه و هر رقم که با مطالعات علمی مشخص شده می توان تنظیم ومیوه را به بهترین کیفییت به مدت طولانی تری نگهداری نمود.

این نوع سردخانه ها را سردخانه های با آتمسفر کنترل شده یا Controled Armosphere که با نشان اختصاری CA مشخص می شوند، می نامند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی بد کولر آبی چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟ به وجود آمدن …