بازی های قدیمی ایرانی که امروزه کمرنگ شدند

در روزهای قبل از شیوع ویروس کرونا معمولا خانواده­های زیادی در تعطیلات آخر هفته به پارک­ها و مراکز تفریحی می­رفتند. یکی از بهترین مکان های تفریحی برای پایتخت نشینان، پارک ارم تهران است. شما با مراجعه به سایت گردشگری لحظه آخر می توانید از ساعت کار پارک ارم مطلع بشوید تا یک آخر هفته بسیارخوب در کنار دوستان و خانواده داشته باشید. اما عده ای ترجیح می دهند در خانه بمانند و به بازی­های دسته جمعی  قدیمی بپردازند. ما در این مقاله قصد داریم تعدادی از بازی­های قدیمی ایرانی که امروزه کمرنگ شدند را معرفی کنیم تا بتوانید در کنار دوستان و خانواده این بازی­ها را انجام دهید و لحظات شادی را سپری کنید.

هفت سنگ

بازی هفت سنگ از آن دست بازی­هایی است که اکثر ما در کودکی آن را تجربه کرده­ایم. روش بازی هفت سنگ به این صورت است که بازیکنان( 4 الی 16 نفر) به دو گروه تقسیم می­شوند، هفت تکه سنگ صاف را از بزرگ به کوچک روی هم میچینند و یک گروه به عنوان محافظ سنگ­ها دور هفت سنگ می­ایستند. گروه دیگر باید تلاش کنند تا با توپ تنیس هدف­گیری کرده و سنگ­ها را بزنند. وقتی اولین نفر توپ را به سمت سنگ­ها پرتاب کرد گروه محافظان توپ را برمی­دارند و فرار می­کنند. تعدادی از محافظان باید سعی کنند مهاجمان را از محل دور کنند تا بقیه گروه بتوانند دوباره هفت سنگ را روی هم بچینند و در بازی برنده شوند.

بیشتر بخوانید:  کشف سنگ‌نگاره‌های چندهزارساله در اسکاتلند

این بازی به کودکان کمک می­کند تا روحیه همکاری و کار تیمی را در خود بالا ببرند و در ضمن بازیکنان برای برنده شدن در این بازی نیاز به تمرکز و دقت بالایی دارند. برای انجام این بازی به هیچ ابزار خاصی نیاز ندارید. تنها چیزی که لازم است یک توپ، هفت تکه سنگ صاف و هموار و یک حیاط کوچک است. بازی پر جنب و جوش هفت سنگ علاوه بر اینکه نوعی ورزش محسوب می­شود، تاثیر به سزایی در نشاط و بهبود روحیه افراد دارد.

erot 0vy04y9yi4u4ijn4poopk 300x164 بازی های قدیمی ایرانی که امروزه کمرنگ شدند

لی لی

یکی دیگر از بازی­های قدیمی ایرانی که امروزه کمرنگ شدند بازی لی لی یا شش خانه است. این بازی ساده و جذاب با طراحی خانه­های مربعی شکل به کمک گچ یا زغال بر روی زمین آغاز می­شود. بازیکنان باید به نوبت تکه سنگ صافی را روی خانه­های لی لی بیندازند و سپس لی لی کنان سنگ را به خانه­های بعدی بفرستند. یکی از قوانین بازی لی لی این است که پای بازیکن نباید روی خطوط برود وگرنه از بازی خارج می­شود و نوبت به نفر بعدی می­رسد. همچنین اگر یک بازیکن در پرتاب سنگ به خانه­ی موردنظر اشتباه کند، خطا کرده و نوبت او می­سوزد. بازی لی لی به کودکان کمک می­کند تا تعادل خود را حفظ نمایند. این بازی سبب تقویت عضلات پا و رشد بهتر کودکان نیز می­شود.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) آیین ملی و مذهبی گل غلتان

vmbi54nuy09wvpyuj4p 300x169 بازی های قدیمی ایرانی که امروزه کمرنگ شدند

دوز

بازی دوز جزو بازی­های فکری است که ذهن بازیکن را درگیر می­کند و نیاز به قدرت تصمیم­گیری بالا و مهارت­های استراتژیکی دارد. بازی دوز توسط دو بازیکن انجام می­شود. برای انجام این بازی اشکال هندسی خاصی بر روی یک تکه کاغذ کشیده می­شود و هر بازیکن سه مهره را در دست می­گیرد. مهره­های هر بازیکن به یک رنگ متفاوت است تا قابل تشخیص باشند. البته بازی دوز شکل­های مختلفی مثل دوز شش تایی( ساده­ترین نوع)، دوز نه تایی و دوز یازده تایی دارد که در هر­یک از آنها تعداد مهره­های هر بازیکن بیشتر و فرایند بازی سخت­تر می­شود. بازیکنان باید تلاش کنند مهره­های خود را به صورت یک خط مستقیم بچینند و همچنین مانع ردیف شدن مهره­های حریف شوند. این بازی پرطرفدار و ساده امروزه به صورت آنلاین یا آفلاین بر روی گوشی­های موبایل نیز در دسترس است.

بیشتر بخوانید:  بررسی پارامتر های ضروری هنگام خرید فن کویل سقفی

vbi46i44n954y0o4w5oy59u 300x169 بازی های قدیمی ایرانی که امروزه کمرنگ شدند

قایم موشک

قایم موشک یا قایم باشک، بازی شیرین و هیجان­انگیزی است که بزرگ و کوچک به آن علاقه دارند. در این بازی یک نفر چشم­هایش را می­بندد( به اصطلاح چشم می­گذارد) و بقیه بازیکنان در مکان­های مختلف قایم می­شوند. تعداد بازیکنان و مدت زمان بازی محدودیتی ندارد. در بازی قایم موشک مهارت­هایی مثل دویدن، پنهان­شدن و پیدا­کردن ارتقا پیدا می­کنند. همه افراد در هر سن و سالی می­توانند در اوقات فراغت خود به این بازی نوستالژیک و خاطره­انگیز بپردازند و از این سرگرمی دسته­جمعی لذت ببرند.

3vmin090g9vu49yu9ouojv9jj 300x200 بازی های قدیمی ایرانی که امروزه کمرنگ شدند

مطلب پیشنهادی

بهترین نژاد های سگ برای هر فردی

انتخاب بهترین نژاد سگ برای هر فردی به میزان متغیرهای مختلفی بستگی دارد، از جمله …